پشتیبانی

پنج روش ایجاد محیط کار جذاب برای نسل هزاره

مطالعات گالوپ نشان می‌دهند تعداد دفعات تغییر شغل نسل هزاره بسیار زیاد است (۶۰ درصد پاسخ‌دهندگان این نظرسنجی با فرصت‌های شغلی تازه مواجه‌اند)، و کمترین میزان مشارکت و توجه در محیط کار نیز متعلق به همین نسل می‌باشد. هرچند اکثریت افراد فکر می‌کنند علت این امر این است که نسل هزاره به دنبال هیجانات تازه‌ می‌گردد، اما همگی خوب می‌دانیم که همه‌چیز به فرهنگ مربوط می‌شود. نسل هزاره برخلاف آنچه دیگران فکر می‌کنند بیشتر تمایل دارد کاری را انجام دهد که ازنظر خودش احساس می‌کند ارزشمند است. آن‌ها به دنبال این هستند که اطرافشان افرادی متعهد و بااستعداد باشند که با رسالت و فرهنگ شرکت زندگی کنند و نفس بکشند.
در ادامه این مقاله پنج روش برای حفظ و نگه‌داشت کارکنان نسل هزاره را بیان می‌کنیم:

۱. برای رشد در حوزه‌های فردی، مالی و حرفه‌ای برنامه داشته باشید
نسل هزاره در تمام مدتی که در شرکتی مشغول به کار است در طلب آموزش آگاهانه، بازخورد و راهنمایی برای مسیر آینده است. حال چه در داخل شرکت چه ورای مرزهای دفتر. این یعنی اجرای برنامه‌های مربیگری برای کارکنان این نسل ضروری و موفقیت‌آمیز خواهند بود. رهبر ارشد باید تک‌تک کارکنان نسل هزاره‌اش را بشناسد و از اهداف کاری و زندگی‌شان مطلع شود.
از همین حالا شروع کنید، برنامه‌ای با اهداف ماهانه، سالانه و پنج‌ساله تدوین کنید. مطمئن شوید مربی (مشاور) و شاگرد هر سه ماه یک‌بار باهم دیداری داشته باشند تا جریان ارتباطی‌شان پویا بماند. مربیان باید سوالاتی ازاین‌دست را از آنان بپرسند که «چطور شرکت می‌تواند کمک کند به جایگاه مطلوبتان برسید؟» و «چطور شما می‌توانید به شرکت کمک کنید تا به هدفی که می‌خواهد برسد؟» این امر مستلزم این است که هدف شرکت برای تمام کارکنان مشخص و شفاف شده باشد.

۲. رویکرد ارتباطی‌تان را پیدا کرده و همان را دنبال کنید
خیلی وقت است که عمر آن روزهای جلسات حضوری طولانی و تماس‌های تلفنی به سر رسیده است، هرچند هنوز هم حفظ این ابزار ارتباطی جزو قاعده‌های محل کار برای نسل‌های دیگر به شمار می‌رود. ادارات و گروه‌ها باید دست‌به‌کار جستجوی سایر ابزارهای ارتباطاتی شوند. نسل‌ هزاره به خاطر محبوبیت بیش‌ازاندازه فناوری و رسانه‌های اجتماعی بیش‌ازحد درگیر ارتباطات هستند. مهم است نخست سایر شکل‌های ارتباطات را تطبیق دهید تا مطمئن شوید نسل هزاره احساس راحتی داشته باشد و با آزادی کامل بتوانند خلاقیتشان را بروز دهند. هرچند پست‌الکترونیک به‌صورت متداول و مرسوم در شرکت‌ها استفاده می‌شود اما همیشه پیشنهاد می‌دهم ابزارهای ارتباطی مانند اسلک یا بیس‌کمپ را هم حتما امتحان کنید. مهم‌تر از همه اینکه یک ‌شکل ارتباطات را انتخاب کرده و همان را دنبال نمایید.

۳. سلسله مراتب سازمانی را کنار بگذارید
امروزه شرکت‌ها باید به سراغ ساختارهای سازمانی بدون سلسله‌مراتب و تخت بروند. به‌عبارت‌دیگر سلسله‌مراتب در این سازمان‌ها چندان محسوس نباشد و برقراری ارتباط با رهبر آسان‌تر باشد.
نسل هزاره از اینکه برای یافتن پاسخ سوال‌هایش از محضر چند مدیر و رئیس بگذرد متنفر است. این نسل عجول است و می‌خواهد مستقیم و بدون مانع به مقصد برسد و با انجام این کار حس راحتی و توانمندی می‌کند.
اکثر افراد فکر می‌کنند این مسئله مربوط به سن می‌شود: نسل سومی‌ها تنبل هستند و نسل‌های دیگر مایه افتخار. شرکت‌ها نباید خود را درگیر این فرضیه‌ها و تصورات اشتباه کنند و باید فرصت‌های برابری را برای تمام کارمندان فراهم سازند. برای انجام کارها و رساندن کشتی شرکت به مقصد موفقیت، همه نسل‌ها باید دست در دست هم کار کنند. برای موفق شدن غرور را پشت سر بگذارید و متوجه باشید که همه می‌توانند ایده‌هایی مفید مطرح کنند و تمام دیدگاه‌های افراد مختلف باید در نظر گرفته شود.

۴. تربیت کنید و بازخورد ۳۶۰ درجه بدهید
مقاله‌ای که به‌تازگی در نشریه هاروارد بیزینس ریویو منتشر شده است به اهمیت ارائه بازخورد در زمان درست می‌پردازد. تربیت و پرورش کارکنان و ارائه مستمر بازخورد ۳۶۰ درجه، لازمه موفقیت هر شرکتی به شمار می‌آید. می‌توانید نظرات و بازخورد همکاران، مشتریان و سرپرستان را جمع‌آوری کنید و به کارکنان هم اجازه دهید در فرایند خودارزیابی شرکت کنند. پس‌ازآنکه بازخورد داده شد، نکته مهم این است که مشخص کنید کارمندان در چه بخش‌هایی باید بهتر عمل کنند و متمرکزتر شوند. همچنین تاریخ ارائه بازخورد بعدی را نیز به آن‌ها بگویید.
نسل هزاره آینده نیروی کار و بازار کار هستند، و شرکت‌های خواهان آینده‌ای موفق باید با این نسل خود را وفق دهند. لذا برای جذب مشارکت این کارکنان بهتر است با کمک همین پنج گام مقاله حاضر دست به توانمند کردنشان بزنید.


نویسنده: لیندزی پَتِن
این مقاله در ۱۴ ژوئن در مجله فوربز به چاپ رسیده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *