تحقیق و توسعه

آیا درباره نسل جوان اشتباه می‌کنیم؟

سایمون سینک، نویسنده پرآوازه انگلیسی درباره عملکرد نسل هزاره در محیط کار مصاحبه‌ای کرده است که ویدئوی آن در یوتیوب تا به حال بیش از ۱۱ میلیون بار دیده شده. سینک می‌گوید نسل هزاره به طلبکار بودن، خودشیفتگی، در بند نفع شخصی بودن، بی‌هدف و تنبل بودن معروف است نسلی که در عین حال می‌خواهد محیط کارش هدفمند، تاثیرگذار با خوراکی‌های رایگان و تفریحات و سرگرمی‌های جذاب باشد. استیو لیزمان، گزارشگر سی‌.ان.بی.سی می‌گوید نسل هزاره خواهان کار برای کارفرمایی است که اخلاقیات را رعایت می‌کند. برای این نسل داشتن محیط کاری خوب، اثربخش، متنوع و معتبر از اهمیت زیادی برخوردار است. اما آیا این‌ها خواسته همه ما نیست؟

مارک ایمر، رئیس شرکت اُپتیمایز اینک و سخنران و مشاور برنامه‌ریزی استراتژیک می‌گوید این ما متولدین نسل انفجار جمعیت هستیم که باید مسئولیت این شکاف نسلی را به عهده بگیریم. ما همان‌هایی هستیم که این نسل هزاره را با این امید به وجود آوردیم که بهتر از ما خواهند بود و به آنچه ما نرسیدیم خواهند رسید. یکی می‌گفت ما بچه‌هایمان را مستقل بار می‌آوریم و بعد وقتی‌که آن‌ها مستقل می‌شوند از این مسئله ناراحت می‌شویم! بنابراین در محیط کار نیز اگر بگوییم ما به دنبال تنوع فکری در سازمان هستیم، دیگر نمی‌توان از اینکه افراد دقیقا آنچه ما می‌خواهیم را انجام نمی‌دهند ناراضی باشیم!
بر اساس پژوهش انجام‌شده ۴۱ میلیون نفر از متولدین دهه انفجار جمعیت جزو نیروی کار هستند و ۱۰ سال تا سن بازنشستگی فاصله دارند. جنگ استعدادها نیز اوضاع را بدتر کرده است چراکه بیشتر کارکنان با تجربه و مجرب‌مان در حال بازنشسته شدن هستند.
مارک ایمر باتجربه‌ای که از کار با نسل هزاره داشته این نسل را گروهی سخت‌کوش، صادق و مصمم می‌داند که باید آن‌ها را همان‌گونه که هستند بپذیریم. در ادامه پنج گام مهم برای جذب و حفظ نسل هزاره را باهم می‌خوانیم:

۱. به آن‌ها دوره‌های ماموریت بدهید
بنا به گفته نویسندگان کتاب « مدیریت استعداد در عصر شبکه‌ها» باید به نسل هزاره یک «دوره ماموریت» ارائه دهید. بدین ترتیب، از کارکنان جوان می‌خواهید در یک بازه زمانی مشخص بهترین کاری که می‌توانند را انجام دهند. مثلا در یک بازه سه یا چهار ساله. در عوض به آن‌ها تضمین می‌دهید اگر شرکتتان مزایا و آموزش مناسبی به آن‌ها ندهد برایشان شغل جدیدی پیدا می‌کنید.
هرچند بیشتر متولدین نسل انفجار جمعیت با این امر مخالف‌اند، اما این رویکرد ثمربخش است چراکه به کارکنان جوان نشان می‌دهد نیازشان برای کسب مهارت و پیشرفت را کاملا درک می‌کنید. با داشتن تفکری حرفه‌ای، شانس به‌کارگیری و حفظ کارکنان برای مدتی طولانی‌تر افزایش می‌یابد.

۲. استخدام را همچون بازاریابی درنظر بگیرید
امروزه فرصت‌های شغلی در بیشتر وب‌سایت‌ها شغل عرضه می‌شوند و هر کارفرمایی که در حوزه استخدام فعالیت می‌کند باید صفحه‌ای برای استخدام ایجاد کند و به سوالات افراد پاسخ دهد. سوالاتی از قبیل اینکه «چرا باید برای شما کار کنم؟».
این روزها شما بایستی استخدام را همچون بازاریابی در نظر بگیرید. برای این منظور می‌توانید ویدئوهای کارکنان تاثیرگذار را در پیج خود قرار دهید تا نشان دهد چرا شرکت شما مکان خوبی برای کار کردن است. «معرف‌ها» همیشه بهترین منبع استعدادیابی هستند. مطمئن شوید شرکتتان جایی است که کارکنانتان دوستانشان را برای آشنایی بیشتر به شما ارجاع خواهند داد.

۳. فناوری را به خدمت بگیرید
تفاوت اصلی بین کارکنان جوان‌تر و قدیمی‌تر در نحوه به‌کارگیری فناوری است. مارک ایمر تعریف می‌کند یک‌بار در فروشگاه اپل منتظر آپدیت گوشی موبایلم بودم، و به فردی که داشت به من کمک می‌کرد گفتم مردم در سن و سال من گمان می‌کنند افراد هم‌سن شما بیشتر ترجیح می‌دهند پیام بدهند تا با ما صحبت کنند. او در پاسخ گفت: «برای اینکه همه آدم‌ها جالب و مثل هم نیستند». صرفا به خاطر اینکه ترجیح یک کارمند جوان‌تر فرایند خودکار و اتومات یا ارتباطات ساده است گرایش او را به‌منزله بی‌ادبی نپندارید و درعوض از ابزارهای فناوری مناسب مانند نرم‌افزارهای مشارکتی استفاده کنید.

۴. برای رسیدن به پیشرفت، محیط مناسب و انگیزه کافی ایجاد کنید
بخش خاصی در سیلیکون وَلی وجود دارد که در آن کارکنان انواع مزایا را دارند از سرایدار شخصی گرفته تا خدمات تمیز کردن منازل. شرکت اپل امکان دسترسی به درمانگرها و متخصصین تغذیه را نیز برای کارکنانش فراهم کرده است. کارمندان شرکت جِنِتِک می‌توانند از امکانات کارواش، خدمات اسپا و حتی دندانپزشکی استفاده کنند. در شرکت زی‌لو زنانی که تازه مادر شده‌اند و به خاطر کارشان مجبور به سفر و ماموریت می‌شوند می‌توانند شب‌ها شیرشان را برای نوزادشان بفرستند.
امروزه دیگر داشتن برنامه کاری ثابت ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر در محیط کار کاملا غیرممکن و غیررقابتی شده است. کارکنان از هر سنی در تلاش‌اند بین کار، رژیم غذایی، ورزش، خانواده و رفت‌وآمدشان به محل کار تعادل برقرار کنند. باید نیازهای فردی شناسایی‌شده و در حد معقول برای رشد و شکوفایی افراد امکانات مناسب فراهم شوند.

۵. نحوه کار آن‌ها را درک کنید
در عصر هکاتون‌ها (رویدادی که در آن برنامه‌نویسان رایانه و افراد دیگر که درگیر توسعه نرم‌افزار هستند، ازجمله طراحان گرافیک، طراحان رابط کاربری و مدیران پروژه گرد هم می‌آیند و در توسعه پروژه‌های نرم‌افزاری و گاهی سخت‌افزاری با یکدیگر همکاری می‌کنند)، و توسعه و پیشرفت سریع، متولدین نسل هزاره به کارکردنِ سریع عادت کرده‌اند. آن‌ها به دنبال همکاری با رئیس‌های هلیکوپتری هستند. آن‌ها می‌خواهند بهشان بگویید چه چیزی نیاز دارید نه اینکه به آن‌ها بگویید چگونه کار کنند.
نسل هزاره نیاز دارد هرروز و همواره بازخورد بگیرد، این همان راز رشد و ترقی‌شان است. اگر به آن‌ها بگویید کجا ایستاده‌اند، آنگاه منتظر باشید کار را به بهترین نحو ممکن انجام دهند. مجدد درباره روش کارتان با نسل هزاره فکر کنید. این نسل مهارت‌های خاص و منحصربه‌فردی مانند میل به پیشرفت و ارتقا و توانایی نوآوری دارد. مراقب باشید به آن‌ها بی‌احترامی نکنید و تفریحاتشان را از آن‌ها دریغ ننمایید.

نویسنده: مارک اِمِر
این مقاله در 27 ژوئن در مجله فوربز به چاپ رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *