10 نکته مهم در کار تیمی

 

تیم‌ها اغلب از افرادی با شخصیت‌ها و رفتارهای متفاوت تشکیل شده‌اند و معمولا تخصص این افراد نیز متفاوت است. ایجاد هماهنگی و دستیابی به یک ترکیب بهینه از افراد، مسلما می‌تواند به عملکرد بالای تیمی منجر شود. اما برای حضور مؤثر در یک تیم حرفه‌ای، نیاز است تا رفتاری حرفه‌ای داشته باشیم. در این مقاله‌ی کوتاه، گوشه‌ای از این رفتارها را باهم مرور می‌کنیم:

 

1. در جلسات صحبت دیگران را قطع نکنید و صبور باشید

توجه کنید تنها کسی که وظیفه رعایت عدالت در زمان جلسه و اجازه قطع کردن صحبت اعضا را دارد، مدیر جلسه است (البته با حفظ حرمت افراد).

 

2. در رای‌گیری نباید واریانس نظرات تیم زیاد باشد

اگر اختلاف نظر زیاد بود، باید ادامه داد تا نظرات به هم نزدیک شوند، سپس رای‌گیری کرد. و پس از رای‌گیری، تصمیم تیم، تصمیم نهایی است.

 

3. کمی تعارض و اختلاف نظر در تیم مفید است

کمی تعارض و اختلاف نظر موجب تصمیم‌گیری بهتری می‌شود، البته تعارض زیاد از حد نیز موجب اتلاف انرژی تیم می‌شود و باید از آن اجتناب نمود.

 

4. جلسات را طبق برنامه تمام کنید

جلسات را طبق برنامه تمام کنید تا اعضا بتوانند طبق برنامه‌ریزی خود به کارهای دیگرشان برسند. اجازه ندهید تأخیر در شروع، موجب تأخیر در پایان جلسه گردد.

 

5. جلسات را به موقع برگزار نمایید

توجه کنید تأخیر در شروع جلسات موجب شکل‌گیری ذهنیت اعضا برای تأخیر در جلسات بعدی می‌شود.

 

6. مدیران در جلسات کار تیمی، نقش مدیریتی خود را فراموش کنند

مدیران در جلسات کار تیمی، نقش مدیریتی خود را فراموش کنند و به عنوان عضوی از تیم در هم‌اندیشی شرکت نمایند. بدیهی است که نقش مدیریتی آن‌ها در تصمیم‌گیری (نه تصمیم‌سازی) و اجرا محفوظ است.

 

7. از تشکیل گروه غیررسمی در داخل تیم اجتناب کنید

از تشکیل گروه غیررسمی در داخل تیم اجتناب کنید و مانع از شکل‌گیری موضع و تقابل بین اعضای دیگر تیم شوید. همچنین اعضا از آنالیز نظرات اعضای خارج تیم اجتناب نمایند.


8. روحیه همگرایی داشته باشید

روحیه همگرایی داشته باشید و خیلی روی موضع خود پافشاری نکنید تا تصمیم‌ها به روش رای‌گیری اتخاذ شود.

 

9. فضای جلسه باید راحت، صمیمی و شاداب باشد

فضای جلسه باید راحت، صمیمی و شاداب باشد تا ذهن افراد بالاترین بازدهی را داشته باشد (خصوصا در جلساتی که با تفکر خلاق اداره می‌شود).

 

10. از حاشیه بپرهیزید

از حاشیه‌روی و اتلاف‌وقت در آغاز و حین جلسات اجتناب نمایید و عادت کنید بی‌درنگ سر اصل مطلب بروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *